De Blinker eerste Belgische school met innovatief beweegpad

Categorie: Gepubliceerd op: 22 december 2020

 

Binnen onze lagere school De Blinker vinden we het welbevinden van de leerlingen zeer belangrijk. De kinderen moeten zich goed voelen en graag naar school komen. Elk kind blinkt ergens in uit! Deze talenten willen we stimuleren. Kinderen die zich goed voelen, leren ook beter en sneller. De Blinker is de eerste school in België die het in Canada en de VS ontwikkelde ‘beweegpad’ (sensory path) toepast als tool om de kinderen positief te beïnvloeden. Doel is dat de combinatie van spel en motorische oefeningen het emotioneel welzijn en vermogen om te leren bij de kinderen verbetert.

Veel van onze kinderen hebben emotionele onrust en zijn onzeker in het aangaan van nieuwe situaties/uitdagingen. Vaak moeten ze nog groeien in vaardigheden die hen in staat stellen om met hun emoties en gedrag op een goede manier om te gaan, terug rust te vinden en zich goed te voelen. Bij kinderen vermindert het vermogen om kennis op te nemen en te verwerken naarmate de les vordert. Ze krijgen zoveel zintuiglijke prikkels vanuit hun omgeving, dat de verwerking van die gegevens kan blokkeren. Kinderen hebben daarom nood aan bewegings- of time-outmomenten tussendoor, om terug rust te vinden en hun aandacht terug te kunnen richten.

Wetenschappelijk bewezen

De positieve gevolgen van het beweegpad hieromtrent zijn onderzocht en wetenschappelijk bewezen. Het pad biedt een combinatie van spel en motorische oefeningen. Het doel is het emotioneel welzijn en vermogen om te leren bij onze kinderen te verbeteren. Zo komen de kinderen al bewegend met letters en cijfers in aanraking, maar bevat het pad ook specifieke bewegingen die de motorische ontwikkeling op een leuke en speelse manier stimuleert. Voorbeelden hiervan zijn de kikkersprong, balanceren, op de tenen lopen, hinksprongen, draaien, kruipen en over de middenlijn bewegen. Dit heeft een positieve invloed op het brein en dus op het leren van kinderen. Ze leren ook om hun gedrag en emoties te reguleren en beter onder controle te houden.

Zelf herkennen

Het beweegpad is een innovatieve manier van time-out, waardoor de leerlingen terug rust vinden en worden gestimuleerd om zich opnieuw beter te kunnen focussen in de klas. Het laat kinderen die in de klas overprikkeld zijn tot rust te komen door hen te laten bewegen. Anderzijds stimuleert het kinderen die onderprikkeld zijn om de aandacht terug te richten. Het beweegpad kalmeert dus een hypersensitief kind en prikkelt een hyposensitief kind.

De bedoeling is dat de kinderen zelf leren herkennen wanneer ze onrustig of gestrest worden, maar evengoed kan de leerkracht dit stimuleren. Hebben de kinderen nood aan het beweegpad, dan kunnen ze een hulpkaartje tonen. Het kind neemt dan een time-out op zijn/haar maat, maar met activiteiten die bekend zijn en gemakkelijk om zelfstandig uit te voeren. Wanneer kinderen het gewoon zijn om dit te gebruiken, leren ze steeds beter om zelf aan te voelen wanneer het nodig is om het beweegpad te volgen. Zo is het mogelijk om preventief in te spelen op bepaald gedrag bij de kinderen en te voorkomen dat ze het moeilijk krijgen in de klas.

Twee beweegpaden

De Blinker heeft een beweegpad op de gang, dicht bij de klaslokalen van de kinderen. Dit heeft een vrolijke lay-out met veel kleur. Een ander beweegpad bevindt zich op de speelplaats, waarbij we een klimmuur hebben geïntegreerd. Dit pad heeft een soberdere lay-out. Zo kunnen leerlingen kiezen welk beweegpad hen het meest aanspreekt. De beweegpaden kunnen individueel en klassikaal worden gebruikt.